donderdag 30 december 2010

Laatste halte station 2010

Het einde van het jaar nadert.

Het is tijd voor ons om stil te staan bij de dingen die gebeurt zijn dit jaar. Het was voor iedereen een bewogen jaar denk ik.

Ik kan even terugkijken met jullie naar een aantal belangrijke of op z'n minst opmerkelijke gebeurtenissen dit jaar:

  • Haïti wordt getroffen door een zware aardbeving
  • De dood van Milly Boele
  • Een aswolk uit een vulkaan in Ijsland welke alle vliegverkeer platgelegd had
  • De parlementsverkiezingen met een winst voor de PVV
  • Opheffing van de Nederlandse Antillen
  • Wikileaks met het openbaar maken van vertrouwelijke Amerikaanse gegevens

Dit is maar een klein gedeelte van wat er allemaal is gebeurd in de wereld en in Nederland. Het zijn niet veel zaken wat ik even aanstip hier maar wel zaken die onze en het leven van anderen aardig beïnvloed hebben. Ik wil niet al te filosofisch of psychologisch gaan doen nu maar hebben jullie wel een stil gestaan bij het leven? Stilgestaan bij de dingen die het leven maken wat het is?

Ik heb een bewogen jaar achter de rug. Zoals de meesten van jullie wel onderhand door hebben denk ik. Ik ben vaak ziek geweest, in ieder geval ik was vaak in en toestand van lichamelijk niet welbevinden. Ik heb een aantal keren in het ziekenhuis gelegen, ook een aantal keren ziek geweest maar niet naar het ziekenhuis gegaan. Dit allemaal laat zijn sporen na op een mens. Het heeft sporen nagelaten op mijzelf ook. Ik kan er mee omgaan, ik heb geleerd er mee om te gaan. Ik moest wel want anders zou ik het niet overleefd hebben zal ik mar zeggen, in ieder geval niet psychisch.

Ik wil helemaal niet zielig gaan lopen doen maar ik geef jullie een aanzet om zelf na te denken en te mijmeren op de zaken die essentieel geweest zijn voor jullie dit jaar. Je leven werd of wordt beïnvloed door allerlei zaken die om je heen gebeuren. Gebeurtenissen die te maken hebben met je familie, je vrienden, je naasten of misschien soms zelfs je buren. Ga voor jezelf eens na wat is voor jou het allerbelangrijkst geweest dit jaar. Wat heeft voor jou zo een impact gehad dat je kunt zeggen dat het je leven veranderd heeft. Het hoeven geen grote veranderingen te zijn maar zelfs de kleinste veranderingen in je leven kunnen ervoor zorgen dat je leven een andere richting op kan gaan. Sta hier eens stil bij en bedenk voor jezelf of je deze veranderingen heb toegestaan.

Veranderingen toestaan? Ja, veranderingen in je leven moet je toestaan. Er gebeuren dingen in je leven. Je kunt toestaan of je deze dingen je leven laat beïnvloeden of dat je ze negeert. Het is een keuze. Kijk er zijn sommige dingen waar je geen invloed op kan uitoefenen, De dingen die buiten jou cirkel van invloed vallen zijn ook lastig om te beïnvloeden. Je kunt er niets aan veranderen. Andere zaken waar je wel invloed op kan hebben daar kan je wel wat mee. Je kunt er voor kiezen om er iets mee te doen. Het is dus een keuze.

Dit jaar hebben vele mensen in de wereld geen keuze gehad omdat er dingen met hun gebeurd zijn die buiten hun cirkel van invloed viel. De Haitianen die niet om een aardbeving gevraagd hebben maar waar ondertussen velen van hun aan cholera aan het doodgaan zijn. Milly Boele heeft er ook niet omgevraagd om uit het leven gerukt te worden en om ook nog nagenoeg anoniem in een graf in een tuin gegooid te worden. Zo zijn er meerdere invloeden geweest op mensen waar ze geen keuzes of stem in hebben gehad.

Het was een bewogen jaar maar als ik terugkijk dan zie ik ook heel veel goede dingen. Als je het jaar voorstelt als een trein die nu van je af rijdt en dat de eerste wagon, januari 2010 is, dan zie je een trein van je afrijden met een twaalftal wagons achter zich aan. De ene wagon zal zwaarder beladen zijn als de ander. De ene wagon zal groter zijn dan de ander. Het is wel belangrijk dat als je achterom kijkt dat je een trein weg ziet rijden dat jouw trein is. Jouw trein gevuld met jouw levenservaringen, de goede en de slechte. Een trein die je graag ziet wegrijden. Een trein die jouw station gepasseerd is en waar je wacht op de volgende trein die gaat komen. Een trein met alleen een locomotief en waar de wagon die januari 2011 is nog gevuld moet worden. Die moet er nog aangehangen worden.

Een wagon die de eerste is die gevuld gaat worden met je ervaringen. Gevuld gaat worden met je geluk, je verdriet, je liefde, je haat, je seksuele uitspattingen en alles wat er nog in je leven belangrijk zijn of gaan worden. Het is de kans voor jou om een keuze te maken. Het is de tijd dat gebeurtenissen zijn of zullen komen die jouw leven gaan veranderen of beïnvloeden. Het is de tijd voor jou om te gaan beslissen of je gaat toestaan of die gebeurtenissen invloed gaan hebben. Je hebt het grotendeels zelf in de hand, behalve de gebruikelijke zaken die buiten jouw cirkel van invloed vallen toch?

Ik kijk er al naar uit dat mijn trein mijn station passeert. Heerlijk het gevoel dat al die zware wagons weg gaan en dat ik ruimte heb om nieuwe wagons te creëren en te vullen. Ik kijk er al naar uit dat er een nieuwe trein aankomt. Ik zie hem al in de verte aankomen. Ik zie de lichten al schijnen. De lichten zijn fel en niet zo flets als degene die nu wegrijdt. Felle lichten alsof deze mij een boodschap willen doorgeven. Een goede boodschap. Alsof ze tegen me willen zeggen: "hé vriend, je leven gaat veranderen, geef mij een kans om het pad voor je te verlichten". Ik zeg dan graag, doe dat. Een beetje licht op je pad is nooit weg. Je ziet dingen wat duidelijker ook al is het niet donker op je pad maar een beetje extra verlichting is toch nooit weg.

Ik daag jullie allemaal uit om na te gaan denken over de keuzes in je leven en wat voor invloeden je toe gaat staan in je leven. Ik dag jullie uit om je treinwagons zo goed mogelijk te vullen met allerlei goede ervaringen. Ik daag jullie uit om open te staan voor wat er gaat komen dit jaar. Ik daag jullie uit om de uitdagingen aan te gaan of te creëren voor jezelf dit jaar.

Het oude jaar gaat weg en het nieuwe jaar komt eraan. Een jaar vol mogelijkheden, vol nieuwe kansen, vol nieuwe onontdekte ervaringen. Sommigen vinden misschien wel de liefde van hun leven, of winnen een grote prijs, of gaan trouwen of noem maar op. Het is eigenlijk nog allemaal blanco en jij kunt het zelf gaan beschrijven. Is toch een heerlijk gevoel toch?

Ik wens jullie allemaal een zeer gelukkig en veilig uiteinde va het oude jaar en wens jullie een zeer gelukkig en veilig begin van het nieuwe jaar. Een nieuwe jaar vol nieuwe kansen en veel geluk, liefde, voorspoed en vooral gezondheid. Ik hoop voor jullie dat al jullie wensen mogen uitkomen.


 

Gelukkig nieuwjaar - Happy New Year - Feliz Año Nuevo - Bon Aña Nobo!!!


 


 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten